Праві були знавці
людських душ, стверджуючи, що в одній людині існують принаймні три
різних особистості. Одну людину, яка повністю підтверджує наведений
постулат, знаю і я.Мешканець
міста Ж. (і чого б не сказати просто – Житомир?) Ілля Стронґовський -
людина у віці, коли молодик балансує на межі між юнаком і чоловіком,
коли гормони штовхають на імпульсивні вчинки, та одну ногу вже
перенесено за поріг дорослості, а розум і певний досвід підказують
осмислені й логічні кроки. У особистому спілкуванні він приязний і
тактовний, і, попри публічність та пристрасть до сцен і мікрофонів,
попри пози і модуляції голосу, через натовп його знайомих і
прихильників, за претензіями на лідерство у молодіжному поетичному
середовищі - вдається розгледіти вихованого делікатного хлопчика з
порядної, пристойної родини.
Другий
прояв цієї особистості, ЖЖ-юзер і Інтернет-корсар стронґовський –
самозакоханий, аґресивний, часто нарваний і необ’єктивний хлоп з
безапеляційними судженнями і гігантськими амбіціями – доволі повна
протилежність тому, реальному, з міста Ж. Він вривається на літературні
сайти і форуми, як дика армія батьки Махна (чи не тому його потягло
влітку 2006 р. до Гуляйполя?), проноситься там шаленим рейдом,
намагаючись знищити або принизити усіх, хто йому не подобаються, і
зникає, мало піклуючись про залишене враження і геть зовсім не
переймаючись наслідками своїх налетів.
Ці
двоє стронґовських – один з міста Ж., інший – з ЖЖ – абсолютно різні
особистості, які мають лише декілька спільних рис: розум, інтерес до
пошуку нового і обізнаність у літературних справах. Прийнявши першого,
потроху звикаєш миритися з другим, хоча, заради справедливості треба
відзначити, що ЖЖ-стронґовський стає останнім часом більш врівноваженим
і поміркованим. Ці двоє впливають, кожен по-своєму, на третє «Его»
(якщо хочете – на Суперего) Іллі Стронґовського, а саме: на поета
стронґовського.
Дебютна
книжка стронґовського «Глибоковроті», видана у 2006 році видавництвом
«Факт» (неважко здогадатись, яка з трьох особистостей підказала цю
назву), не справляє враження учнівської роботи новачка, попри те, що у
царині друкованого слова мережевий і естрадний поет є безумовним
неофітом.
Обкладинка
книжки яскрава, виконана з претензією і певним нахабством. Не зважаючи
на «страшилку» на першій сторінці обкладинки (профіль якогось шмаркача,
який через ротову порожнину проштрикнув собі череп кинджалом), що
викликає найперші асоціації зі словом «стьоб», а, може, і завдяки їй,
«Глибоковроті» одразу кидається в очі і стимулює бажання зазирнути під
обкладинку.
Проминемо
розумну і захоплену передмову Ігоря Котика з усіма її тонкими
лестощами, алюзіями і аналогіями, доречними виносками і прозорими
натяками: дивно було б, аби людина, яка взялася за інтродукцію, за
передслово, зробила б це слово негативним.
Цілком природно почати читання з вірша, який дав назву збірці – «
-глибоковроті-».
Вірш породжує первинне легке розчарування: там немає якихось
декларацій, він не є програмним. Хіба що чіпляє якоюсь наївною
відвертістю:
«в нього очі священика з мого дитинства
той питав хто найбільше нас любитьі я разом з иншими відповідав що Христосхоча знав що насправді священик»Поет
стронґовський ігнорує розділові знаки, вживаючи їх лише тоді, коли без
них аж ніяк не обійтися, і пише деякі слова відмінно від усталеного
способу. Він пише коротко і парадоксально (
-портрет-, -вірш без назви №7- ), він дозволяє собі інтелігентну розгубленість:
«всідороги велидо тебеатипитаєш у мене шляху» (
-вірш без назви № 9-)Це говорить перший, з міста Ж, це його інтонації, бо інший, з ЖЖ, сказав би щось штибу:
«Я тебе веду нащо ти питаєш дорогу» і ніколи не скаже:
«…стривай я
з тобою
зачекаєш?» (
-вірш без назви № 109-)Поет весь час намагається сказати –«я», а виходить - «ти»:
«таких ребер зараз не роблятьпоперек душі
колодою в окоти»(-запало-),
і це «ти» лейтмотивом проходить через усю збірку (
-вірш без назви № 17-,-вірш без назви № 41-, -жона лота-, -вірш без назви № 129-, -shrinkinguniverse-, -ромашка- і ще, і ще, і ще
).Багато
можна говорити про проблематику, яка цікавить стронґовського і якої він
торкається у своїх віршах, про події світового рівня (цунамі,
глобалізація, Беслан), про словотворчість
(-теофілія-)
і про влучність та афористичність. Навіщо? Читач сам знайде вдалі
вірші, і я зовсім не здивуюся, якщо це будуть зовсім не ті, які
сподобалися мені.
Лише
інколи друге «Его» – інтернет-терорист – проривається на сторінки і
намагається потоптатись по тому, що поету і мешканцеві Ж., зовсім
небайдуже (
-RIP-), висувається і піариться, але йому, здається, тих двох вже не подолати.
Не
збираюся вишукувати блошиць у вдалій, в цілому, дебютній збірці:
прохідні, самодостатні вірші є, та хіба це не природно для поета, який
шліфує свою майстерність і тренує свій власний поетичний глос, який, до
речі, вже пізнаваний?
І
наостанок – ще про одне. Не виникає сумнівів, що на творчість
стронґовського вплинули футуристи; творче, художньо-стильове і
світоглядне наступництво не стало покірним наслідуванням, а вилилося у
сучасне стильове вирішення. Мені чомусь бачаться його вчителями, якщо
це слово взагалі доречне у такому контексті, ранній Володимир
Маяковський і Михайль Семенко.Важко
передбачити подальшу творчу еволюцію стронґовського; схоже, він був би
дуже сильним у прозовій мініатюрі. Побачимо. Хай там як, дебют
відбувся, віра поета у свої сили – очевидна, а сказано:
«дощ
що вірує в своє
вознесіння на небо
фонтан» (
-вірш без назви № 128-).Поет як творчий фонтан – непогано?