Живий Журнал
 
ЖЖ інфо » Статті » Прес-релізи, Місто, Україна

Житомирський театр: «помаранчевий сезон» позаду

Автор: Богдан Стріха, для Журнала Житомира, 13.05.2010, 11:00:59
Думка глядача.

Нещодавно у Житомирі гастролював Вінницький академічний український музично-драматичний театр ім. М. Садовського.

Співзвучність назви цього колективу з житомирським театром майже однакова, якщо не враховувати те, що вінничани мають статус академічного.

Звичайно, у місцевого глядача це породжувало запитання: а ми, що, гірші? Невже наша поліська земля менш щедра мистецькими талантами? Ні.

Наша культурна нива теж родюча і наші самородки завжди вносили суттєвий вклад у розвиток духовності в Україні, утвердження загальнолюдських і національних цінностей та продовження традицій українського народу. І лідером у цьому завжди був Житомирський обласний музично-драматичний театр. То ж чому він і досі не став академічним?

Це питання досить серйозне, щоб однією публікацією розкрити всю глибину проблем, що гальмують розвиток театру, не дозволяють досягти високого рівня сучасного театрального мистецтва. І тому вони мають вивчатися різносторонньо та глибоко. Проте деякі недоліки видно, що називається, «неозброєним оком».

Почнемо з «візитної картки» - репертуару.

Якщо взяти репертуар житомирського театру за квітень поточного року, то видно, що у ньому з 21-го театрального дійства маємо лише 7 повноцінних вистав, решта – це мала сцена, ігрове шоу, гастролі сусідів. Класичними постановами з них є водевіль «Сватання Стецька» Г. Квітки-Основ’янка та музична комедія О. Коломійця «Фараони», що граються з давніх-давен. Нових постановок зі світової та національної класики глядач не бачить. А шкода. Бо ж випробувані життям закони розвитку українського театру вимагають, щоб його репертуар складався з двох третин класичних вистав і лише третина – за творами сучасних авторів. І порушення цих театральних канонів керівництвом житомирського театру, насищення насищення репертуару такими невисокого пошибу спектаклями жанру «сучасна притча», «саркастична драма», «еротична комедія» тощо і призводить до застою, який і є характерною ознакою нинішнього стану нашого театру.

А інакше і бути не може, оскільки репертуарні плани складаються й без урахування реальних творчих можливостей і запитів глядача. Негативу додало ще й те, що останнім часом колектив з різних причин позбувся акторського ядра, яке протягом десятиліть було основою колективу, який завдяки йому мав значний творчий потенціал і породжував сценічні дійства, що ввійшли до «золотої скарбнички» українського театру.

Зараз глядач з ностальгією може лише згадувати часи, коли театром керував видатний театральний діяч Леонід Данчук. Тоді протягом року готувалося по 8-10 різножанрових прем’єр високого гатунку – від «Короля Ліра» до оперет Кальмана. Запрошувалися режисери з Києва, інших міст України, з Росії, з-за кордону. Театр вирував творчою енергією. Багато доброго про ті часи кажуть театрали зі стажем. І вони впевнені, що однією з причин занепаду житомирського театру є те, що його сцену залишило чимало «метрів», які б і могли «потягнути» ту класику, якої так бракує колективу.

Так і відомий театральний критик , доктор філософських наук, професор Олександр Чирков вважає, що однією з найсуттєвіших втрат житомирського театрального колективу останніх років є втрата зв’язків поколінь. Старше, найбільш досвідчене, покоління залишилося поза сценою, а молоді, серед якої безсумнівним талантом є лише Дмитро Зінкевич, ще не до снаги досягти тієї творчої майстерності, яка б і дала їй змогу піднятися до вершин класичного репертуару, що цим, і завдяки цьому, перетворити Житомир у один з центрів театрального мистецтва. І цього ще довго не буде, поки молодим, хай і здібним, акторам не буде в кого вчитися і на сцені, і в житті.

Але найголовнішою проблемою житомирського театру, мабуть, все ж є те, що ним керують люди, яких важко назвати професіоналами. До цих пір є незрозумілим, як у 2005 році можна було призначати директором театру людину, яка ЖОДНОГО ДНЯ не працювала в театрі, за спеціальністю статист, яка працювала головним спеціалістом ЗАТ «Фармація-2000» - дітищі відомого помаранчевого «діяча» Павла Жебрівського, «професіоналізм» якого на посаді губернатора області витримав лише кілька місяців ще один «помаранчевий професіонал» Віктор Ющенко.

До речі, і усією культурою області керує ще один помаранчевий «герой» і «професіонал» Вася Врублевський, який чомусь останні роки вже не носить помаранчевий шалик, яким так пишався у 2005-му, коли роздавалися нагороди «героям» Майдану. Як і інші «помаранчеві» «професіонали», що «дорвалися до влади» тоді і «незаслужено займають» (по іншому не скажеш) місця в обласній адміністрації до цих пір: Черненко, Радаєва, Сюравчик, Толстанов, Власенко, Осницька, Войналович, Пастовенський, Хоров та ін.

Хочеться сподіватися, що голова облдержадміністрації Сергій Рижук позбавить обласну владу від «помаранчевого сміття», чого вимагають закони державного управління та елементарна справедливість, інакше ми не позбудемося управлінської кризи, у яку нас втягнув «народний президент» і його наймити. Навіть якщо ці наймити «поприжимали вуха» і сидять «як миша за віником», сподіваючись, що губернатор забуде 2004 та 2005 роки.

Та повернемося до житомирського театру. Не менш спірним призначенням «помаранчевого призову» є призначення на посаду режисера-постановника і художнього керівника театру Наталії Тимошкіної, яка і за освітою, та і за прихильністю є все ж не театральним режисером, а фахівцем видовищно-театральних заходів та культурно-освітньої роботи. І театрального режисера, тим більше рівня художнього керівника сучасного обласного музично-драматичного театру з неї все ж не вийшло.

Є й багато інших причин, чому житомирський театр, лише один з трьох в Україні, ще й досі не став академічним. Проте, якщо не посилити його акторський склад та не змінити керівництво, навряд чи він колись вийде з тієї «творчої ями», в якій він опинився завдяки «мудрому керівництву» осіб, що його очолюють в останні роки. На щастя, знову настав час професіоналів, а тому їм і потрібно надати можливість вивести житомирський театр на новий рівень розвитку. І тоді гордий статус «академічного», з усіма його привілеями, без проблем займе місце серед регалій нашого театру. А поки що можна підводити сумні наслідки «помаранчевого сезону», що розтягнувся на довгі п’ять років.

Бо настав час збирати каміння...

Автор: Богдан Стріха, для Журнала Житомира, редактор рубрики "Місто" на ЖЖ.info

http://zhzh.info/publ
Місто | 13.05.2010 | Переглядів: 23218 | театр, Житомир

Читайте також на цю тему:


Коментарів: 50
Driver1
1 Kichkiruk (Driver1)   • 15:54:52, 13.05.2010 [Материал]

Шановне товариство! Урра! Богдан Стріха розповідає нам про театр!
А коли Ви востаннє там були?
Навіть не на виставі, а біля Театру? у Дмитра прізвище Зіневич, якщо почитати афіши, то ви про це знали б!
Дискусію про внутрішню ситуацію в колективі я запускати не буду, бо не компетентний і гадаю, що варто запитати у користувача Gerostrat.

Щодо вистав:
Із старих варті рекомендацій були лише вже згаданий Вами "Король Лір" та "Мазепа".

Сьогодні ж є "Забути Герострата" за Горіним, "Чудо святого Антонія" Метерлінка, "Божі тварі" Ладо, "Тінь" Шварца.

І чим це Вам мала сцена не подобається?
Близкість акторів до глядачів, ситуація у якій жоден рух, жоден подих акторів не проходить повз увагу ви називаєте "недотеатром"?

Як на мене найкращим показником є кількість проданих квитків на вистави. Вчора купив своїм знайомим квиточки на Метерлінка. Останні забрав. на 26те травня.

А може ви просто "блакитномозкий" писака, що подумав, ось прийшли "наші" до влади (хоча які вони ваші, цим панам звисока на Вас плювати) і можна "мочить", або ж Ви отримали замовлення на "створення образу народного гніву" для подальшої зміни керівництва.

Ваш текст не про Театр, його проблеми, перспективи.
Ваш текст про те, що "щас ми всіх того, туди і в порошок"!

Iваницький
2 Iгор Миколайович (Iваницький)   • 16:45:26, 13.05.2010 [Материал]

Можна було б сказати: "Так і не допетрав, про що йдеться у матеріалі - про обласну адміністрацію, чи про театр?" - але то була б лукава риторика.

Стаття - класичний приклад "стукачєства".

P.S. Вже до Тимошкіної чіплятися?..

P.P.S. "настав час збирати каміння..." - це варто було винести до епіграфу, закінчити ж: "... і настав час кидатися лайном". За змістом, та й навіть з огляду на стилістику - більш гармонійно виглядало б.

Метель
5 Метель (Метель)   • 18:27:15, 14.05.2010 [Материал]

* 4 Метель (Сегодня 18:25:20)
О, Иваницкий спец не только по ложкам, но по театру!?
Это у него из-за ностальгии по отъезду в Киев местной бандерши Синявской. Если очень соскучился, то передавай ей привет через Толстанова. Он знает где ее найти.
Администратору сайта.
После каждой новой публикации ставьте объявление: "Начинайте быстрее обсуждение, пока сюда не вошел Иваницкий и все не обгадил!"
Iваницький
11 Iгор Миколайович (Iваницький)   • 14:20:01, 15.05.2010 [Материал]

И не только "по театру" - также и в области литературы, изобразительных искусств и музыки, кроме того неплохо осведомлен в экономике, социопсихологии и некоторых других окологуманитарных дисциплинах, хотя, естественно, основные теоретические знания и практический опыт сформированы в сферах технического направления и прикладной математики. Ну, "а ещё и вышивать, и на машинке..." (с).
Чего и вам желаю-с.

В чём очевидно уступаю вам - заметно хуже ориентируюсь в персоналиях "местных бандерш", сутенеров и их подопечных - ну, тут уж кто в чём себя реализует - вы, судя по всему, имеете профессиональное суждение - ваша взяла.

Хотя на утверждение "вошел Иваницкий и все обгадил" могу с убежденностью возразить: обгадить изначально гадостное - даже не оксюморон, скорее - катахреза... присмотритесь, может это вы сами ненароком обос... себя "не проконтролировали"?

P.S. Вы тоже из числа "ушибленных ложкой"?.. Подумать только, всего-то шесть единиц - а сколько "опущенных" со временем отозвалось...

rula
3 Ruslana (rula)   • 17:30:30, 13.05.2010 [Материал]

Помнится, после "помаранчевой" в театре были какие-то акции, актеры бастовали, в результате которых и произошли перемены. И появились действительно яркие спектакли. Учившись в Ленинграде, любила театр, почти все гастрольные спектакли Ленкома видела. А Житомирский такой замшелый был, такой провинциальный. Уши только болели от хорошо поставленного крика "маститых" актеров. Театр прошлого века, "Лев Гурыч Синичкин" вечный. "Забыть Герострата" посмотрела, зал, хоть и не аншлаг, но заполнен. Это большой шаг для нашего театра, я порадовалась.
«помаранчевого сміття» - это то, ради чего и написана статья. Как полезло-то!!! ПроФФесионалы! Шаг вперед и - два назад! В прошлый век! До дуже видатних дiячIв, правда пустого театра...
А занавес в 87 куда делся?! Дiяч!
Метель
4 Метель (Метель)   • 18:25:20, 14.05.2010 [Материал]

О, Иваницкий спец не только по ложкам, но по театру!?
Это у него из-за ностальгии по отъезду в Киев местной бандерши Синявской. Если очень соскучился, то передавай ей привет через Толстанова. Он знает где ее найти.

Администратору сайта.
После каждой новой публикации ставьте объявление: "Начинайте быстрее обсуждение, пока сюда не вошел Иваницкий и все не обгадил!"

Iваницький
12 Iгор Миколайович (Iваницький)   • 14:24:15, 15.05.2010 [Материал]

рученька дрогнула?.. ;)))

P.S. К слову, о Синявской. Она ж, вроде как, с некоторых пор "ваша"? у самого Николая Владимировича в непосредственном подчинении департаментом Минагрополитики руководит? Что ж вы так - о "своих" то? ;)))

Метель
16 Метель (Метель)   • 17:48:37, 15.05.2010 [Материал]

Ну вот, Иваницкий, вы еще раз и показали себя в истинном обличьи. Не надо напыщенных фраз, все равно снова опустились до элементарного хамства - это визитная карточка вашей натуры.
И все же - передайте привет Синявской. Через Толстанова.
Слушай, Герострат, ну не годится Актеру так прогибаться перед руководством театра. Все равно придет время, когда через тебя Ростова и Тимошкина переступят и забудут. Будь мужчиной, а не тряпкой. Тошно видеть твое пресмыкательство.
Iваницький
26 Iгор Миколайович (Iваницький)   • 13:35:02, 16.05.2010 [Материал]

Смешно, когда анонимное хамло обвиняет меня в "элементарном хамстве" - ихде? ась?...

> Иваницкий, вы еще раз и показали себя в истинном обличьи

Ох, эта коронная фраза! Сколько раз я её уже слышал/читал... а чё? ничё обличье-то? нехило так зарисовался - хрен сотрешь ;))).

По большому же счету, я вроде бы как и не скрывал никогда своего отвращения к подлецам и сопливым завистникам вроде вас?.. вот только интересно, что дает вам право столь фамильярно-напыщенно-поучающее обращаться к ув.Дмитрию?

> Будь мужчиной, а не тряпкой. Тошно видеть твое пресмыкательство

Не вдаваясь в тонкости внутренних взаимоотношений в театре, замечу лишь, что упрекать в чем-либо реального человека моральное право вряд ли имеет трусливый аноним: г-н Зиневич - он то мужчина, а вот вы - чЬто такое? Товарищ Вяземская? Пеструхин? Чебурашка?..

А мучающая вас тошнота, в анамнезе ваших комментариев - очевидная симптоматика вегетососудистой дистонии... нервное, но не исключен даже и вагоинсулярный криз (позывы на дефекацию не беспокоят? усиление перистальтики кишечника?). Попейте пустырника, или хотя бы душ принять попробуйте.

GEROSTRAT
6 Дмитрий (GEROSTRAT)   • 05:34:33, 15.05.2010 [Материал]

Ох зараз напишу....
GEROSTRAT
7 Дмитрий (GEROSTRAT)   • 06:16:25, 15.05.2010 [Материал]

Почнемо з початку!!!

1"Нещодавно у Житомирі гастролював Вінницький академічний український музично-драматичний театр ім. М. Садовського. "

Вони привезли
постановки зі світової та національної класики????

2"Якщо взяти репертуар житомирського театру за квітень поточного року.
Маємо лише 7 повноцінних вистав, решта – це мала сцена,ігрове шоу, гастролі сусідів "

взагалі капець!!!!!!
а якщо за січень, лютий, березень, та ще й згадати минулий рік????
давайте візьмем репертуар за тиждень!!! а чого ні???
вистава на малій сцені для вас не є повноцінною???
а чому ви не враховуєте дитячі вистави(казки) напр. Снігова королева, Буратіно, Смарагдові пригоди ітд.??? Це такі самі ПОВНОЦІННІ вистави!!!!!!

3"Класичними постановами з них є водевіль «Сватання Стецька» Г. Квітки-Основ’янка та музична комедія О. Коломійця «Фараони», що граються з давніх-давен. Нових постановок зі світової та національної класики глядач не бачить."

забули трошки про - А. Велисовський , М.Старицький "КОВБАСА, ЧАРКА ТА СВАРКА"
український водевіль та М.Старицький ''За двома зайцями'' музична комедія!
а Горін, Шварц, та Метерлінк, для вас не світова класика???

4"Бо ж випробувані життям закони розвитку українського театру вимагають, щоб його репертуар складався з двох третин класичних вистав і лише третина – за творами сучасних авторів."

особисто ви вивчали цю проблему???
ось вам - - -
Суперники - класика (на всяк випадок http://www.kino-teatr.ru/teatr/activist/39557/bio/)
Забути Герострата - класика
Чудо СВ.Антонія - класика
Фараони - класика
Сватання Стецька - класика
За двома зайцями - класика
Тінь- класика
Ковбаса та чарка - класика

Втеча з реальності - сучасник
Божі тварі - сучасник
Між небом і землею - сучасник

Запитання Є???????????????????????????

5"І порушення цих театральних канонів керівництвом житомирського театру, насищення насищення репертуару такими невисокого пошибу спектаклями жанру «сучасна притча», «саркастична драма», «еротична комедія» тощо і призводить до застою, який і є характерною ознакою нинішнього стану нашого театру.

отак одним реченням образили ВЕСЬ колектив театру та його шанувальників!!

GEROSTRAT
8 Дмитрий (GEROSTRAT)   • 06:43:26, 15.05.2010 [Материал]

поїхали далі!!

6"А інакше і бути не може, оскільки репертуарні плани складаються й без урахування реальних творчих можливостей і запитів глядача."

це звідки така інформація?? Ви були в театрі хочна одних зборах де вирішуються ці питання???

7"Негативу додало ще й те, що останнім часом колектив з різних причин позбувся акторського ядра, яке протягом десятиліть було основою колективу, який завдяки йому мав значний творчий потенціал і породжував сценічні дійства, що ввійшли до «золотої скарбнички» українського театру."

"имя, сестра, имя"(с) кого це позбувся колектив хоча б за останні 3 роки????
зараз в театрі достатньо потужне ядро та творчий потенціал!!

8"Зараз глядач з ностальгією може лише згадувати часи, коли театром керував видатний театральний діяч Леонід Данчук. Тоді протягом року готувалося по 8-10 різножанрових прем’єр високого гатунку"

"А Житомирский такой замшелый был, такой провинциальный."(с)- в яблучко!!!
і не 8-10, максимум 6 і не всі високого гатунку!!!!!!

9"Запрошувалися режисери з Києва, інших міст України, з Росії, з-за кордону. Театр вирував творчою енергією. Багато доброго про ті часи кажуть театрали зі стажем. І вони впевнені, що однією з причин занепаду житомирського театру є те, що його сцену залишило чимало «метрів», які б і могли «потягнути» ту класику, якої так бракує колективу.

зараз у нас своїх талановитих режисерів предостатньо і сенсу когось запрошувати немає... це так, щоб не заглиблюватись в питання
Театрали зі стажем можуть розказати не тільки багато доброго..... і навряд вони ОСОБИСТО вам сказали, що причина саме в цьому!!
а про вашу улюблену класику ви не переймайтесь - ми потягнемо!!!)

10"Так і відомий театральний критик , доктор філософських наук, професор Олександр Чирков вважає, що однією з найсуттєвіших втрат житомирського театрального колективу останніх років є втрата зв’язків поколінь."

нічого не поробиш - таке життя!
P.S. (так, для роздумів)ви не повірите, люди мають властивість старіти і не можуть вічно працювати, і рано чи пізно вони йдуть на заслужений відпочинок, або на менш виснажливу роботу...

GEROSTRAT
9 Дмитрий (GEROSTRAT)   • 07:41:55, 15.05.2010 [Материал]

11"Старше, найбільш досвідчене, покоління залишилося поза сценою, а молоді, серед якої безсумнівним талантом є лише Дмитро Зінкевич, ще не до снаги досягти тієї творчої майстерності, яка б і дала їй змогу піднятися до вершин класичного репертуару, що цим, і завдяки цьому, перетворити Житомир у один з центрів театрального мистецтва. І цього ще довго не буде, поки молодим, хай і здібним, акторам не буде в кого вчитися і на сцені, і в житті."

-як на мене тут найцікавіший момент)))))

по перше - старше покоління не залишилося поза сценою!!!
по друге - дякую звичайно)) але, мое прізвище ЗІНЕВИЧ!!!! а якщо не побачу вибачень, я на автора в суд подам!!!!
"класика, класика, знову класика, вершина класичного репертуару..."
У нас в театрі безліч талановитих акторів які з легкістю, повторюся, потягнуть вашу улюблену класику і , повірте, нам молоді, є у кого вчитися!!!

засл. арт Укр. Микола Карпович, нар. арт. Укр. Анатолій Гурський, засл. арт. Укр Михайло Баклан, засл.арт.Укр Оксана Павлова та Марина Букша ітд. для вас щось говорять ці імена!!????

12"Але найголовнішою проблемою житомирського театру, мабуть, все ж є те, що ним керують люди, яких важко назвати професіоналами. До цих пір є незрозумілим, як у 2005 році можна було призначати директором театру людину, яка ЖОДНОГО ДНЯ не працювала в театрі, за спеціальністю статист"

пане Богдан, ви хоч знаєте чим займаеться директор театру??? якщо мені як актору взимку в театрі тепло, а влітку прохолодно, в гримерці зручно і затишно, вчасно виплачують з/п, то мені абсолютно байдуже чим займався мій директор до цого і чи працював він в театрі і хто він за спеціальністю!!!!

13(символічно, паравда?))) блакитномозкий викид натурального добрива на здоровенний вентилятор я пропускаю!!!!!

14"Та повернемося до житомирського театру.
нарешті!)

15"Не менш спірним є призначення на посаду режисера-постановника і художнього керівника театру Наталії Тимошкіної, яка і за освітою, та і за прихильністю є все ж не театральним режисером, а фахівцем видовищно-театральних заходів та культурно-освітньої роботи.

а вам яке діло до її освіти???(дивитися №12)
Є театральні режисери за прихільністтю, за освітою, навіть проффессори (знаємо ми таких), а вистаи у них ну таке вже лайно, що й годі! так що це не показник!!!

16"І театрального режисера, тим більше рівня художнього керівника сучасного обласного музично-драматичного театру з неї все ж не вийшло."

"вась, ты чо, упоротый"(с)
Художньому керівнику театру Тімошкіній Н.М. було присвоєно звання Заслужений діяч мистецтв України в 2009 році, ця інформація вас ні на що не наштовхуе??
ви порахуйте, не полінуйтеся провести дослідницьку роботу, скільки за цей час вона зробила постановок(вистав, казок, концертів) і скільки з них постійно в репертуарі і як на них продаються квитки і якою популярністю вони користуються і якої думки про них більшість глядачів!!!!!!!
Це ж чого не вийшло!??? Тімошкіна, як була, так і залишаеється художнім керівником театру!!!!!
чи поже пан автор, знову щось наплутав у граматиці???))))

GEROSTRAT
10 Дмитрий (GEROSTRAT)   • 08:06:20, 15.05.2010 [Материал]

17"Є й багато інших причин, чому житомирський театр, лише один з трьох в Україні, ще й досі не став академічним."

чи не єдина думка з якою я погоджуюся!!!
ага, наприклад, отакі статті, "палки в колеса", бюрократія нинішньої влади ітд.

18" Проте, якщо не посилити його акторський склад та не змінити керівництво, навряд чи він колись вийде з тієї «творчої ями», в якій він опинився завдяки «мудрому керівництву» осіб, що його очолюють в останні роки.

це ви скажіть тим людям, що не пропускають, з 2005р, жодної премьери, по декілька разів ходять на свої улюблені вистави, тим людям які стоять в черзі за квитками перед початком вистав, тим кому, банально, декілька місяців не вдається дістати квиткі на премьерні вистави, тим людям які з захватом після вистави вибігають на сцену з квітами, лише щоб подякувати акторам за ті емоції які вони їм подарували!!!!
та врешті решт, сходіть самі НА ВСІ вистави!!!

19"На щастя, знову настав час професіоналів, а тому їм і потрібно надати можливість вивести житомирський театр на новий рівень розвитку. І тоді гордий статус «академічного», з усіма його привілеями, без проблем займе місце серед регалій нашого театру. А поки що можна підводити сумні наслідки «помаранчевого сезону», що розтягнувся на довгі п’ять років.

Цеж кого ви маєте на увазі пад словом "професіонал" і на чиє щастя що настало??????????
Були у нас вже проффессіонали, дякуємо, більше не треба!!!
"театре были какие-то акции, актеры бастовали, в результате которых и произошли перемены"(с)
ви думаєте не повториться!!!!

20 "Бо настав час збирати каміння..."
ой глядіт, не надірвіться од того каміння. Іноді ноша не по зубах буває!!!!!

Iваницький
13 Iгор Миколайович (Iваницький)   • 14:31:46, 15.05.2010 [Материал]

> ... каміння. Іноді ноша не по зубах буває!

Погодьтесь, що іноді декому б і не завадило - саме по зубах тим самим, що вони "назбирали" ;)

ARTIST
14 Рогов Сергей Владимирович (ARTIST)   • 16:03:05, 15.05.2010 [Материал]

Погоджуємось!
1-10 11-20 21-30 31-40 41-42